خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
سرخط خبرها

۷.۵ میلیون نفر سالمند در کشور داریم | امیدواریم صف انتظار وام ازدواج در خراسان رضوی کاهش یابد

  • کد خبر: ۱۶۴۶۰۹
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
۷.۵ میلیون نفر سالمند در کشور داریم | امیدواریم صف انتظار وام ازدواج در خراسان رضوی کاهش یابد
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی گفت: درحال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور معادل ۷.۵ میلیون نفر را افراد سالمند تشکیل داده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در نشست تخصصی بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی مساله جمعیت که امروز ۲۷ اردیبهشت، در سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم خط و مسیر بسیار دقیق و روشنی را در حوزه جمعیت برای عموم جامعه روشن کرده است که باید به آن‌ها عمل کنیم. والدین باید در حق اولاد دعا کنند تا فرزندانشان در مسیر درستی حرکت کنند و دعا در حق فرزندان از وظایف آن‌ها برشمرده می‌شود.

وی افزود: وضعیت موجود جمعیت کشور آیینه گذشته است، جریانی که در حوزه جمعیت وجود دارد با احساس و اغماض رفع نخواهد شد. درحال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور معادل ۷.۵  میلیون نفر را افراد سالمند تشکیل داده‌اند و نسبت به ۳۰ سال قبل ۲ برابر شده است. از این جمعیت ۷۵۰ هزار نفر سالمندانی هستند که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و بین۴ تا ۶ فرزند دارند. سالمندان آینده دارای یک یا دو فرزند خواهند بود که این آمار نگران‌کننده است.

گنابادی‌نژاد با اشاره به خدماتی که به ایران در راستای کنترل جمعیت شده است، بیان کرد: سازمان ملل برای ایران تا سال ۱۴۳۰ پیش بینی کرده که ۳۰ درصد جمعیت کشور معادل ۲۸ میلیون نفر سالمند خواهند بود و باید برای رفع این موضوع اقدامات موثری انجام داد. سازمان یونسکو در سال ۱۳۶۸ مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار برای کنترل جمعیت روستاها به ایران پول داد و همچنین صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای پروژه‌های آموزشی و تحقیقاتی کنترل جمعیت در سال ۱۳۷۱ مبلغ ۴ میلیون دلار کمک کرده است. این صندوق اقدامات دیگری شامل کمک ۱۰ میلیون دلاری، وام ۱۵ میلیون دلاری برای تنظیم خانواده در سال ۱۳۷۲ وانتخاب ایران به عنوان مرکز آموزش کنترل جمعیت در کشورهای آسیای میانه را انجام داده است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن کمک ۱.۸ میلیون دلاری به ایران در محورهای پنجگانه یونسکو در سال ۱۳۷۲، افزایش بودجه کنترل جمعیت وزارت بهداشت در سال ۱۳۷۲ معادل ۱۰۰ درصد از دیگر اقدامات در این حوزه است. نرخ باروری در سال ۱۳۶۵ معادل ۶ و ۸ بود و براساس این برنامه‌ها در سال ۱۳۷۱ به  ۴ رسیده و در سال ۱۳۷۲ ایران متعهد شد نرخ باروری را به ۲.۱ برساند و این امر در سال ۱۳۷۹ محقق شد.

کاهش ۷۰ درصدی نرخ باروری ایران طی ۳۰ سال 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی مطرح کرد: کاهش نرخ باروری ایران در طول ۳۰ سال ۷۰ درصد بوده و حیرت انگیز است. اکنون نرخ باروری تهران و اصفهان از تمام ایالات‌های آمریکا هم پایین‌تر است. براساس گزارش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، رتبه ایران در نرخ باروری در میان  ۲۶ کشور منطقه بیست و پنجم است که باید در این حوزه اقدامات به صورت جدی‌تری انجام شود.

وی برای رفع مشکل جمعیت چند راهکار شامل دعاکردن، تبلیغ و ترویج، اقدامات قانونی و علمی و فرهنگی را ارائه کرد و گفت: مهمترین راهکار دعا کردن است. ما برای همه چیز دعا می کنیم اما برای جمعیت و فرزند دعا نمی‌کنیم. تبلیغ و ترویج، خیلی خوب و سازگار است اما در این حوزه نیاز داریم نسبت به رصد و شناسایی افراد متولی و ذی نفع بیشتر دقت کنیم.

گنابادی‌نژاد در بیان بهتر مطلب فوق خاطرنشان کرد: در کشور از تمام لحاظ هیچ جایگاهی بالاتر از جایگاه مقام معظم رهبری نیست، ایشان صریحا اعلام کردند در دو دهه اشتباه کردیم و فرصت خواستند برای رفع مشکلات موجود، اما واقعا هیچ کسی جز رهبر معظم سهمی در این اشتباه نداشته که به زبان نیاورده و قبول نکرده است؟ اشکال ما در آن دو دهه با افرادی است که در بدنه تصمیم‌گیری کشور بودند و اشتباه کردند و قبول هم نداشتند و همچنان با همان اشتباه کار می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند، آنها با این اقدام اشتباه هزینه اضافه را به مردم تحمیل می‌کنند.

وی توضیح داد: اگر در جریان ترویج و تبلیغ قرار است کاری انجام شود باید نسبت به رصد و شناسایی افراد متولی و ذی نفع بیشتر دقت کنیم. مردم نباید هزینه تفکر غلط افرادی را پرداخت کنند که در کشور با خط زیست بوم ایرانی و اسلامی کار می‌کنند اما اعتقاد و باوری به آن ندارند. در همین راستا، هزینه خانواده‌های بدون فرزند، تک فرزند، کم فرزند و زوج‌های جوانی که در سن ازدواج هستند اما ازدواجشان به تاخیر افتاده مرهون افرادی است که این ریل گذاری غلط را در جامعه داشته‌اند.

گنابادی‌نژاد با تاکید بر اهمیت ورود نخبگان به حوزه افشاگری افراد مرتبط با جریان فوق، بیان کرد: حوزه نخبگان باید این قدرت و جسارت را داشته باشند که دست به افشاگری  و نقدهای علمی دقیق بزنند. تا وقتی که ما این جریان را نتوانیم نقد کنیم بی‌شک قربانی اصلی این میدان مردم هستند و مردم مظلومانه باید زیر دست و پای این تفکر غلط هزینه پرداخت کنند.

وی محور دیگر رفع مشکل جمعیت را اقدامات قانونی دانست و تصریح کرد: اقدامات خوبی در مجلس و دولت سیزدهم در راستای افزایش جمعیت مورد توجه قرار گرفته که از اهم آنها قانون حمایت از جوانی جمعیت با ۷۵ ماده و حداقل ۲۲ اقدام محوری در حوزه جمعیت است که یک قانون نسبتا جامع و مترقی به‌شمار می‌رود، اما هنوز جامعه نخبگانی و فرهنگی کشور، شناخت و مطالبه‌گری لازم را از این قانون ندارند. و این نگرانی است که ما چنین فرصت‌های حاکمیتی را در گفتمان‌های مدل غربی و غرب‌زده از دست بدهیم و فرصت سوزی کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: در حوزه استان جهت افزایش جمعیت اقدامات خوبی انجام شده است برای اولین بار دستگاه‌های دولتی در حوزه ازدواج و جمعیت، رصد می‌شوند و در شاخص‌های عمومی ازدواج و فرزندآوری نیز رصد خواهند شد و این موضوعات در ارزیابی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

صف انتظار وام ازدواج قابل توجه است

وی صف انتظار وام ازدواج را قابل توجه اعلام کرد و افزود: از لحاظ تخصیص وام ازدواج، استان رتبه خوبی دارد ولی صف انتظار قابل توجه است و امیدواریم این مشکل به زودی رفع شود.

گنابادی‌نژاد بیان کرد: برای افزایش جمعیت، تنها وام ازدواج موثر نیست اقدامات خوبی مانند آموزش ۶ ساعته توسط دانشگاه علوم پزشکی با موضوع در امتداد ازدواج در حال برگزاری است که نتایج خوبی را در برداشته است. همچنین تجربه خوب دیگری که آستان قدس آن را راه اندازی کرده شامل مرکز زنان و خانواده است که از سال ۹۶ تاکنون حدود  ۸۰ هزار نفر در طرح سبک زندگی شرکت کردند و نتایج خوبی داشته و علاوه براین به مدت ۳ سال مشاوره غیرحضوری در طول زندگی خواهند شد. نرخ طلاق در این افراد زیر ۴ درصد گزارش شده است.

وی در ادامه به یک اقدام موثر دیگر در این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: یک تفاهمنامه با شهرداری، آستان قدس، دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراکز ذی ربط انجام شده تا تمام زوج‌ها از فرصت آموزش ۶ ساعته در یک بسته آموزشی کامل و جامع حداقل در سه تا پنج سال اول زندگی استفاده کنند و باید این موضوع به سطح استان گسترش داده شود.

گنابادی‌نژاد، محور آخر در رفع مشکلات جمعیتی را  اقدامات علمی و فرهنگی بیان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در این حوزه طرح‌های خوبی را ارائه کرده است. با توجه به اینکه موضوع ناباروری در کشور بسیار حائز اهمیت است و نرخ ناباروری در استان و کشور بالا است، می‌طلبد با وجود اینکه استان تمام زمینه‌های رشد جمعیت را دارد به صورت کمی و کیفی در این حوزه اقدام شود.

وی ادامه داد: برای کاهش نرخ ناباروری در استان باید زمینه‌های افزایش جمعیت مانند رشد ازدواج و امید به ازدواج را افزایش داد. جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های بالای علمی می‌تواند در این حوزه به صورت اختصاصی فعالیت کند. افکارسنجی‌هایی که در این نهاد توسط متخصصان انجام می‌شود راهی مناسب برای شناسایی آسیب‌ها است.

در فضای مجازی برای تبلیغ افزایش جمعیت تاکنون کار زیادی انجام نشده است

گنابادی‌نژاد آمار سقط جنین در استان را بالا اعلام و دلیل این اقدام غیراخلاقی را اینچنین تشریح کرد: این عمل غیرشرعی و غیراخلاقی ناشی از مشاوره‌های غلط و اطلاعات نادرست به خانواده‌ها است. چرخه جمعیت با افزایش مشاوره‌های فردی و رسانه‌ای تکمیل خواهد شد. فضای مجازی و رسانه بخش اعظمی از زندگی مردم را فراگرفته اما در این بستر برای تبلیغ افزایش جمعیت تاکنون کار زیادی انجام نشده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->